معرفی دیجیتال آرت

آیا تا به حال عکس یا فیلمی در رایانه ایجاد کرده اید؟ اگر این کار را کرده باشید شما در واقع یک اثر هنری به وسیله دیجیتال آرت ساخته اید. دیجیتال آرت یا هنر دیجیتال، نوعی هنر تجسمی است که در پایان دهه 1950 توسعه یافته و شامل تکنیک های سنتی مختلف مانند نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی، تصاویر متحرک (انیمیشن) است اما از ابزارهای دیجیتالی مانند رایانه، تبلت و ابزار هایی از این قبیل بهره می گیرد. در این مقاله ما به توضیح دیجیتال آرت خواهیم پرداخت.

نمونه ای از هنر دیجیتال اثر سامان رئوفی

دیجیتال آرت چیست؟

برخی از هنرمندان از ابزار و موادی مانند بوم، رنگ و قلم برای خلق هنر استفاده می کنند اما امروزه، بسیاری از هنرمندان به ابزارهای مدرن مانند کامپیوتر و انواع رایانه، تلویزیون و فناوری ویدئو برای خلق آثار هنری و بروز خلاقیت خود استفاده می کنند. به این نوع هنرها هنر دیجیتال گفته می شود.
دیجیتال آرت، اثری است که با فناوری دیجیتال ساخته شده یا بر روی فناوری دیجیتال ارائه شده است. دیجیتال آرت حاصل از تصویرهایی است که بطور کامل روی کامپیوتر یا تبلت خلق شده اند، یا شامل نقاشی های دستی است که در هر نوع رایانه ای اسکن شده اند و با استفاده از نرم افزاری کاربردی مانند Adobe Illustrator روی آن کار شده است. هنر دیجیتال همچنین می تواند شامل آثاری باشد که در آنها چند فناوری با هم ادغام شده است. این هنر همچنین شامل ساخت انیمیشن ها و مجسمه های مجازی 3D یا سه بعدی است. برخی از هنرهای دیجیتال شامل ویرایش تصاویر ویدئویی نیز می باشد.
همانطور که گفتیم این هنر در پایان دهه 1950 توسعه یافته اما اصطلاح "دیجیتال آرت" برای اولین بار در دهه 1980 در ارتباط با برنامه اولیه نقاشی رایانه ای استفاده شد. هنر دیجیتال حاصل ترکیب هنر و فناوری است. این هنر، روش های جدیدی را برای ایجاد هنر فراهم می کند و دارای انواع مختلفی است.

دیجیتال آرت اثر حسین پسندیده

برخی انواع هنرهای دیجیتال را در ادامه مقاله آورده ایم

عکاسی دیجیتال

این اصطلاح زمانی استفاده می شود که هنرمند از یک دوربین دیجیتال برای تولید عکس مطلوبی استفاده کند؛ یعنی عکسی که دوربین های معمولی قادر به خلق آن نباشند. سپس عکس ها، دیجیتالی شده و وارد کامپیوتر می شوند. در آنجا، عکاس دیجیتال از جلوه های ویژه و نرم افزارهای ویرایش تصویر برای اجرای عملیاتی شبیه اتاق تاریک استفاده می کند. عموماً از نظر عکاسان دیجیتال، پس از عکاسی، تنها نیمی از کار انجام شده و کار پس از ویرایش عکس کاملا به پایان می رسد. یکی از نرم افزارهای بسیار کاربردی برای این ویرایشِ واقعاً ظریف، Lightroom از Adobe Suite است.

نقاشی دیجیتال

نقاشی دیجیتال را می توان در اصل، شناخته شده ترین نوع دیجیتال آرت در حال حاضر در نظر گرفت. این هنر در واقع یکی از کاربردی ترین انواع هنرهای دیجیتالی عصر تکنولوژی کنونی ما است. هنر نقاشی دیجیتالی را می توان از طریق رایانه ها، به صورت حرفه ای انجام داد. با استفاده از ویژگیهای بی شمار و رو به افزایش رایانه ها می توان نقاشی های دیجیتالی دو بعدی و سه بعدی را به وجود آورد. تصاویر دو بعدی به طور کامل در محیط مجازی کامپیوتر با استفاده از ابزارهای نقاشی که سبک رسانه های طبیعی را منعکس می کنند، ارائه می شوند. خلاقیت های دو بعدی می توانند پایه ای برای مدل سازی و ارائه نرم افزارهای سه بعدی باشند که اساساً برای مجسمه سازی در فضای مجازی استفاده می شوند. نقاشی دیجیتال فرایند نقاشی روی تبلت و ابزاری از این قبیل و ایجاد آثار هنری به صورت دیجیتالی در رایانه است. این کار از طریق نرم افزار نقاشی انجام می شود که میتواند جلوه ای مانند نقاشی های دستی ایجاد کند.
نقاشی دیجیتال را می توان در اصل، هنر دیجیتال در حال حاضر در نظر گرفت.
بسیاری از هنرمندان به نقاشی دیجیتال روی می آورند زیرا هزینه های این هنر در دراز مدت کمتر است و این یک ضرورت در دنیای انیمیشن، تصویرسازی و هنر بازی های رایانه ای دو بعدی است. بعلاوه، امروزه ورود به نقاشی دیجیتال بسیار آسان تر شده زیرا رایانه ها بسیار سریعتر و قوی تر هستند. این بدان معناست که شما میتوانید با استفاده از رایانه ها، با ظرافت و جزئیات کامل، یک اثر هنری خلق کنید، که این مسئله چیزی از ارزش این هنر نمی کاهد. هیچ روش درست یا غلطی در نقاشی دیجیتالی وجود ندارد. یک تبلت طراحی دیجیتال اساساً تنها وسیله هنری است که یک نقاش دیجیتال به آن نیاز دارد. این تبلت به رایانه متصل می شود و به شما امکان می دهد با یک قلم مخصوص روی صفحه تبلت نقاشی بکشید، بنابراین هر خطی که ایجاد می کنید در زمان واقعی بر روی کامپیوتر ضبط می شود.

نقاشی دیجیتال دختری با بال فرشته طلایی اثر ثنا احمدیانی

گرافیک کامپیوتری

فرم دیجیتال آرت از گرافیک های کامپیوتری دو بعدی و سه بعدی تشکیل شده است. گرافیک کامپیوتری دو بعدی از استانداردهای دو بعدی مانند متون و تصاویر دیجیتالی توسعه یافته است. از این روش برای تبدیل اشکال معمول هنر، به هنر دیجیتال استفاده می شود که می تواند برای سرمایه گذاری در صنعت تلویزیون و فیلم، مورد استفاده قرار گیرد. گرافیک های دو بعدی، مانند تایپوگرافی، نقشه نگاری، تصویرسازی علمی و تبلیغاتی، معمولا از گرافیک های معمولی نشات می گیرند. از طرف دیگر، گرافیک کامپیوتری سه بعدی برای ایجاد حجم های متحرک سه بعدی مانند شخصیت های بازی های ویدیویی یا اشیاء متحرک در یک فیلم یا انیمیشن استفاده می شود. کاربرد هنر دیجیتال روز به روز گسترده تر می شود؛ همانطور که اکنون این هنر در تبلیغات تلویزیونی و ارتباطات به طور وسیعی دیده می شود.

نقاشی دیجیتالی با بردارها

در این هنر، از نرم افزارهای طراحی با بردار برای ایجاد تصاویر در یک محیط کاملاً مجازی استفاده می شود. نقاشی های بردار شامل اشکال و خطوط مستقیم هستند که می توانند در فرمول های هندسی نشان داده شده و با رنگ ها و نقوش مختلف پر شوند. پس از آن، هنرمند ویرایش ها و تغییراتی روی عکس ایجاد میکند.

نقاشی دیجیتال عکس یا فتو پینتینگ

اصطلاح فتو پینتینگ یا نقاشی دیجیتال عکس، در زمان افزایش رواج ویرایش تصاویر با رایانه و همراه با اصطلاح "فتوشاپ" اختراع شد. این نوع از دیجیتال آرت، یک فرایند دستی نیست. در واقع، پس از گرفتن عکس مطلوب و نمایش آن بر روی کامپیوتر، هنرمند با ویرایش آن عکس توسط ابزارها و نرم افزارهای کاربردی، روی تصویر دیجیتال، نقاشی می کند. نقاشی دیجیتال عکس، یک پدیده نسبتا تازه ظهور در هنر است که با برخی نرم افزارها قابل انجام است. جدیدترین نسخه های نرم افزارهای تخصصی مانند Corel Painter یا Adobe Photoshop به هرکسی اجازه می دهد عکس های منتخب خود را به نقاشی های زیبا به هر سبک دلخواه تبدیل کند، اما مسلما انجام این کار به طور تخصصی، نیاز به دانش در این زمینه دارد.

پارس استاک ارائه دهنده انواع نقاشی دیجیتال متناسب با هر سلیقه ای می باشد. این وبسایت، برای معرفی و فروش اثرات هنری دیجیتالِ هنرمندان ایرانی طراحی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن درج شده در سایت تماس بگیرید.