روتختی یکی از لوازم کالای خواب به‌حساب می‌آید که در همه جای دنیا مرسوم است و مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع طرح روتختی دخترانه جدید برای دختران امروزی مخصوصاً نوجوان و جوان بسیار اهمیت دارد. آن‌ها در انتخاب طرح و رنگ روتختی بسیار دقت می‌کنند. یکی از طرح‌های روتختی، طرح روتختی ساده است که طرف‌داران زیادی دارد و در انتخاب آن مواردی زیادی را باید مدنظر قرار داد.
در این مقاله به شما می‌گوییم که چه ارتباطی میان طرح و رنگ روتختی و کیفیت خواب و آرامش وجود دارد و انواع روتختی بر اساس جنس و طرح به چند دسته تقسیم می‌شود. همچنین به شما می‌گوییم که در خرید روتختی باید به چه نکاتی توجه کرد تا یک روتختی مناسب تهیه کرد؛ زیرا موارد زیادی مانند رنگ دیوار اتاق، طرح و رنگ وسایل موجود در اتاق، فرش و موکت و سایر کف‌پوش‌ها در انتخاب روتختی مناسب تأثیر بسزایی دارند.

آیا طرح روتختی اهمیت دارد؟

به‌طورکلی لوازم خواب در کیفیت خواب و سطح فشارها و استرس‌های روانی شما تأثیر مستقیم دارد. به این معنا که اگر شما مشکلی دارید و ناراحت هستید یک روتختی با رنگ ملایم و روشن می‌تواند یک خواب آرام برای شما فراهم سازد؛ به همین دلیل طرح روتختی دخترانه و رنگ آن دو نکته بسیار مهم در خرید روتختی دخترانه است که باید به آن توجه شود.
از لحاظ علمی ثابت شده است که رنگ‌های تند مانند قرمز و نارنجی و رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای و سیاه حس هیجان و استرس و همچنین غم و ناراحتی را افزایش می‌دهد. مورد دیگر روحیه حساس دختران است که در سنین مختلف متفاوت است و در خرید روتختی باید به سلیقه آن‌ها دررابطه‌با طرح و رنگ روتختی توجه کنید.

طرح مناسب روتختی، به کم‌شدن استرس کمک می‌کند

انواع مدل روتختی دخترانه

در قدیم انواع روتختی تنوع زیادی نداشت و در تعداد کمی از تنوع جنس و طرح خلاصه می‌شد اما امروزه با پیشرفت فناوری و استفاده از ابتکار و خلاقیت انواع زیادی از طرح روتختی دخترانه در بازار موجود است. انواع مختلف روتختی دخترانه طیف گسترده‌ای را از لحاظ جنس، طرح و رنگ در بر می‌گیرد که می‌توان از نظر جنس به مواردی از قبیل پنبه، کتان، ابریشم، پلی‌استر و نخ اشاره کرد.
در طرح روتختی دخترانه نیز می‌توان به مواردی مانند طرح مدرن، فانتزی و کلاسیک اشاره کرد. شما می‌توانید انواع طرح‌های ‌مختلف و دلخواه را در بزرگ‌ترین مرجع خریدوفروش عکس در خاورمیانه، یعنی فروشگاه پارس استاک دانلود کند.

روتختی در طرح‌های مختلفی وجود دارد

معرفی روتختی دخترانه بر اساس طرح

طرح روتختی از موارد مهمی است که باید در تهیه روتختی دخترانه مدنظر قرار بگیرد و شما قبل از خرید یک روتختی باید بدانید که می‌خواهید یک طرح کلاسیک، مدرن یا فانتزی داشته باشید. طرح روتختی دخترانه از مدل اسپرت و اشکال هندسی جزء دسته‌بندی‌های مدرن محسوب می‌شود که امروزه محبوبیت زیادی میان دختران نوجوان و جوان پیدا کرده است و فضای خاصی را به محیط اتاق القا می‌کند.
طرح‌های تخیلی، عروسکی و حیوانات نیز در دسته‌بندی طرح‌های فانتزی قرار دارد که در هر سنی طرف‌داران خودش را دارد. همچنین طرح چهل‌تکه نیز در دسته‌بندی طرح روتختی کلاسیک قرار می‌گیرد. یکی دیگر از طرح‌هایی که برای روتختی دخترانه کاربرد دارد طرح روتختی ساده است که هم در دسته‌بندی طرح‌های کلاسیک قرار می‌گیرد و هم جزء طرح‌های مدرن است. این طرح از روتختی دخترانه همیشه زیبایی خاص خودش را دارد. 

روتختی دخترانه بر اساس جنس

بر خلاف گذشته که دو یا سه جنس در تولید پارچه روتختی به کار می‌رفت امروزه با پیشرفت تکنولوژی مواد و الیاف متنوعی در تولید پارچه روتختی استفاده می‌شود. از جمله جنس‌هایی که برای تولید روتختی وجود دارد می‌توان به پنبه، ابریشم، پلی‌استر و نخ اشاره کرد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خودش را دارد و در کاربری آن تفاوت ایجاد می‌کند. در ادامه به این جنس‌ها آنها اشاره می‌کنیم.

ابریشم

ابریشم از الیافی است که فوق‌العاده نرم و سبک بوده و در فصل گرم خنک و راحت است و همچنین به دلیل قیمت بالایی که دارد مشتریان خاص خود را دارد.

پنبه

یکی دیگر از الیافی که در تولید پارچه روتختی استفاده می‌شود پنبه است که قدرت جذب بالایی در جذب عرق دارد و به دلیل اینکه هوا را از خود عبور می‌دهد، موجب ایجاد بوی نامطبوع نمی‌شود.

پلی‌استر

این الیاف به دلیل اینکه در تولید آن از نخ‌های نایلونی و مصنوعی استفاده می‌شود در فصل تابستان ایجاد گرما می‌کند. هرچند که در زمستان انتخاب مناسبی است. همچنین پلی‌استر برای افرادی که طبع گرم دارند زیاد مناسب نیست و ممکن است ایجاد حساسیت کند.

پارچه‌های روتختی از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود

موارد مهم در خرید روتختی

همان‌طور که قبلاً گفتیم برای خرید روتختی در ابتدا باید طرح موردنظر را بدانیم. یعنی باید از قبل بدانیم که به دنبال طرح روتختی دخترانه مدرن یا کلاسیک یا فانتزی هستیم و یا اینکه قصد خرید طرح روتختی دخترانه ساده داریم.
فضای اتاق و مساحت آن در انتخاب طرح روتختی بسیار مهم است؛ زیرا اگر شما اتاق کوچکی دارید نمی‌توانید از طرح‌های شلوغ استفاده کنید. چون موجب می‌شود فضای اتاق شما کوچک‌تر به نظر برسد. در عوض می‌توانید با انتخاب طرح روتختی دخترانه ساده چشم‌انداز اتاق خود را وسیع جلوه دهید.
مورد دیگری که در تهیه روتختی دخترانه باید به آن توجه کنید لوازمی است که در اتاق دارید؛ زیرا اگر شما لوازم و تزئینات زیادی در اتاق قرار داده‌اید باید از طرح‌های ساده روتختی و تک‌رنگ استفاده کنید. مورد دیگری که در خرید روتختی دخترانه باید مدنظر قرار دهید رنگ آن است. معمولاً اگر رنگ دیوار اتاق و لوازم آن با هم ست شده است باید رنگی انتخاب کنید که کمی در تضاد با آن باشد تا تعادل رنگی در اتاق شما ایجاد شود و خسته‌کننده به نظر نرسد.

انتخاب رنگ مناسب روتختی در کیفیت خواب اثر دارد

نتیجه ‎گیری

در انتخاب انواع طرح روتختی دخترانه جدید، رنگ آن‌ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا طرح روتختی و رنگ آن تأثیر مستقیم بر کیفیت خواب خوب و میزان فشارهای روانی می‌گذارد. استفاده از رنگ‌های تند و تیره به میزان هیجانات و استرس اضافه کرده و آرامش خواب را کم می‌کند. طرح‌های شلوغ و رنگی برای فضاهایی که کوچک هستند و المان‌های زیادی در آن لحاظ شده است مناسب نیست و باعث کوچک‌تر دیده‌شدن فضا می‌شود.