انتخاب طرح پارچه می‌تواند مهم‌ترین مرحله در دوخت یک لباس باشد. نادیده گرفتن اهمیت این مرحله در فرآیند دوخت نه تنها ممکن است شما را درباره ظاهر نتیجه نهایی دوخت دلسرد کند، بلکه ممکن است لباستان را به کل غیر قابل استفاده کند.
به دلیل تنوع طرح‌های موجود در بازار، انتخاب طرح برای پارچه کار چندان دشواری نیست. چون در یک الگوی خاص لباس، می‌توان از پارچه‌هایی با طرح‌های مختلف استفاده کرد. البته این تنوع در طرح‌ها همان‌طور که می‌تواند کار انتخاب پارچه را راحت کند، ممکن است موجب بالا رفتن درصد اشتباه در فرآیند انتخاب نیز باشد. به همین دلیل لازم است انواع طرح‌ها را بشناسید و نکات به خصوصی را حین انتخاب طرح روی پارچه رعایت کنید. 

نحوه انتخاب صحیح پارچه

چگونه به پارچه‌ای با طرح مناسب برسیم؟

به طور کلی افراد در دو حالت به سراغ خرید پارچه می‌روند. حالت اول این است که از مدل یک لباس خوششان آمده باشد و بخواهند برای دوخت آن پارچه‌ای مناسب انتخاب کنند و حالت دوم این که طرح یک پارچه را پسند کرده باشند و به دنبال یک مدل مناسب برای دوخت آن باشند.
توجه داشته باشید که در دوخت یک لباس، باید بیش توجه به هماهنگی طرح پارچه با مدل لباس، به هماهنگی میان جنس پارچه با طرح دوخت دقت کنید. در ادامه پیش از شروع صحبت درباره انواع طرح‌های پارچه‌ها، کمی درباره هماهنگی جنس پارچه و مدل دوخت صحبت خواهیم کرد.

چگونه جنس پارچه را با طرح دوخت هماهنگ کنیم؟

اگر قصد دارید پارچه‌ای برای دوخت و دوز شلوار تهیه کنید، بهتر است به سراغ پارچه‌های جین، کتان، پشمی و فلانل بروید. اگر قصدتان از دوخت و دوز پارچه رسیدن به الگوهای مرتبط با پیراهن و بلوز است، می‌توانید به سراغ پارچه‌های پنبه‌ای، ریونی، بافتی، ابریشمی، مجلسی، فلانل و کتانی بروید. دامن‌ها نیز برای اجرای دوخت مناسب نیازمند پارچه‌های نخی، ریون، جین و کتان هستند. البته در انتخاب جنس پیش از هر چیز باید فصل مورد نظر برای استفاده از لباس را هم در نظر بگیرید.
در گروه آخر، پارچه‌های مناسب برای دوخت و دوز انواع لباس قرار می‌گیرند. این پارچه‌ها می‌توانند از جنس پنبه، ریون، ابریشم، ساتن، کتان و حتی پشم برای لباس‌های زمستانی باشند. اگر حین انتخاب پارچه به تطابق جنس آن با الگوی نهایی دقت کنید، در مرحله بعد مشکل چندانی با انتخاب طرح پارچه نخواهید داشت. در این میان بحثی که باقی می‌ماند هماهنگی طرح انتخاب شده با حال و هوای لباس است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. 

انتخاب صحیح جنس پارچه بر اساس کاربرد

چگونه طرح پارچه را با حال و هوای لباس مورد نظر هماهنگ کنیم؟

طرح‌ها و رنگ‌های به کار رفته در یک پارچه هرکدام تداعی‌کننده حال و هوایی خاص هستند. برای مثال، کم‌تر پیش می‌آید که بشود در یک جلسه اداری، پیراهنی با گل‌گلی و رنگارنگ پوشید. از طرفی پوشیدن لباس‌های دوخته شده از انواع طرح پارچه قواره ای گلدار که اندکی در تن آزاد بایستند، در ساحل‌ها و هوای گرم بسیار رایج است.
طرح و رنگ پارچه‌ای که برای دوخت و دوز انتخاب می‌کنید، باید با حال و هوای نهایی پروژه‌ای که قرار است به آن برسید هماهنگی داشته باشد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره تاثیر رنگ‌ها و طرح‌ها بر روی نتیجه نهایی پروژه دوخت ارائه خواهیم کرد. 

انتخاب رنگ پارچه

انتخاب رنگ بر انتخاب طرح پارچه تقدم دارد. برای این که بتوانید رنگ مناسب برای لباس را انتخاب کنید باید قبل از هرچیز رنگ پوستتان را به خوبی بشناسید. بی‌خیال تعاریف عجیب و غریبی شوید که برای انواع رنگ پوست ارائه می‌شود. به طور کلی، رنگ پوست شما یا در طیف رنگ‌های خنک قرار دارد و یا در طیف رنگ‌های گرم.
رنگدانه‌های پوستی در پوست‌هایی که رنگ گرم‌تری دارند عموما به رنگ نارنجی و زرد هستند. این در حالی است که رنگدانه‌ها در پوست‌هایی با تن خنک‌تر عموما به رنگ‌های آبی و صورتی هستند. برای تعیین نوع رنگ پوستتان کافی است نگاهی به سیاهرگ‌های روی مچتان بیندازید. اگر رنگ این سیاهرگ‌ها مایل به سبز است، رنگ پوستتان گرم و اگر مایل به رنگ بنفش یا آبی است، رنگ پوستتان خنک است.
بر اساس علم رنگ‌شناسی، افرادی که رنگ پوستشان گرم‌تر است در لباس‌هایی به رنگ نارنجی، زرد و سبز بهتر به نظر می‌رسند. از سوی دیگر، چنانچه تن پوستی خنکی داشته باشید بهتر است به سراغ رنگ‌هایی مانند سبز تیره، آبی و یا بنفش بروید. توجه داشته باشید که بر اساس علم رنگ‌شناسی هرکدام از رنگ‌ها معنای منحصر به خود را دارند. برای مثال رنگ آبی نماد قدرت است و رنگ قرمز بیش از هرچیز تداعی‌گر مفهوم عشق است. 

رنگ‌های مختلف در پارچه‌ها

در نهایت سراغ انتخاب طرح بروید

پس از این که جنس و رنگ گزینه‌های موجود را محدود کردید، نوبت به انتخاب نهایی می‌رسد. در مرحله آخر باید تصمیم بگیرید که بهتر است به سراغ چه طرحی برای پارچه بروید. بحث انتخاب طرح بیشتر از این که قاعده خاصی داشته باشد وابسته به سلیقه افراد است. در ادامه برای نمونه دو مورد از طرح‌های محبوب موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد. 

طرح پارچه پلنگی

طرح پارچه پلنگی یکی از کلاسیک‌ترین طرح‌های پارچه موجود در بازار است که طرفداران خاص خود را دارد و هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد. طرح پارچه پلنگی عموما با رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی در ذهن افراد جا افتاده‌، این در حالی است که برخی از پارچه‌های پلنگی حاوی تن رنگ‌های قرمز و یا حتی سفید نیز هستند. 

تیپیکال پارچه‌ها

طرح پارچه مسکو

طرح پارچه مسکو یکی از طرح‌هایی است که تنوع رنگی فوق‌العاده‌ای دارد و عموما برای دیزاین مبلمان به کار گرفته می‌شود. استفاده از طرح پارچه مسکو در لباس می‌تواند در عین ریسکی بودن، گاهی موجب آوانگارد شدن اثر دوختنی شما شود و سبکی منحصربه‌فرد خلق کند. 

حرف آخر

انتخاب پارچه قواعد مخصوص به خود را دارد. همان‌طور که گفتیم، برای انتخاب صحیح پارچه لازم است قبل از هرچیز درباره کاربردی که برای پارچه در نظر دارید تصمیم‌گیری کنید. با روشن شدن کاربرد پارچه در فرآیند دوخت، انتخاب‌هایتان محدودتر می‌شود و پس از آن می‌توانید به سراغ انتخاب رنگ بروید. رنگ پارچه نیز معمولا بر اساس کاربردی که برای نتیجه دوخت در نظر گرفته شده، انتخاب می‌شود.
گام آخر و مهم‌ترین گام برای انتخاب پارچه توجه به طرح است. طرح پارچه معمولا بر اساس قواعد زیبایی‌شناختی و ملزومات ست کردن نتیجه دوخت انتخاب می‌شود. چنانچه حین انتخاب پارچه از مراحل ذکر شده پیروی کنید، احتمال بروز انتخاب اشتباه در فرآیندهای پیش از دوخت کاهش می‌یابد و شانس متمایز شدن نتیجه نهایی دوخت و دوزتان چندین برابر می‌شود.