حضور تکنولوژی و فناوری در همه جنبه‌های زندگی بشری احساس می‌شود. صنعت پارچه و لباس هم از این موضوع جا نمانده است. طراحان گرافیکی با به‌کارگیری ذوق و خلاقیت اقدام به تولید محصولات بصری با رنگ و بوی سنتی کرده و طرح پارچه سنتی را روانه بازار می‌کنند. در این مقاله از همین موضوع صحبت می‌کنیم و در ادامه به شما راهنمایی‌هایی را در خصوص خرید انواع طرح پارچه سنتی ارائه می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید تا از این دنیای جذاب و رنگارنگ لذت ببرید. 

نمونه‌ای از طرح پارچه‌ای دیجیتال

طرح و نقوش سنتی

با پیشروی تمدن‌ها و رشد مردمان مختلف در طول تاریخ فرهنگ‌ پوششی آنان هم دست خوش تغییر شده است. امروزه کمتر کسی را می‌بینیم که لباسی با شکل و ظاهر 20 سال پیش بر تن داشته باشد، چه برسد به لباس‌هایی با شمایل چند هزار ساله! فراموش‌ شدن این لباس‌ها به معنی فراموش ‌شدن فرهنگی غنی است. به لطف طراحان کارهای گرافیکی و تولید طرح پارچه سنتی فرصتی فراهم شده است که این نقوش و نگاره‌های اصیل از گزند فراموشی به‌ دور باشند.

موارد استفاده و کاربرد طرح پارچه سنتی

تولیدات هنری و فرهنگی قدیمی در عرصه‌های مختلفی همچون حوزه‌های طراحی و تولید لباس گرفته تا تبلیغات و مارکتینگ محصولات کاربرد دارند. با توجه ‌به ظاهر جذاب و اصیل نمادهای سنتی، محصولات تولیدی در این زمینه اقبال زیادی از طرف مردم دارند. در ادامه به بررسی چند مورد از کاربردهای آن می‌پردازیم.

پارچه و لباس

وکتورها و طرح‌های سنتی در تولیدات لباس و پارچه استفاده می‌شوند. چاپ این نقوش روی روسری، شال، مانتو و کفش در حال گسترش است و توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. امروزه مردم نه‌ تنها لباس و پوشاک سنتی می‌خرند، بلکه اقدام به خرید پارچه طرح سنتی به‌ منظور خیاطی و تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود می‌کنند. شما هم اگر دارای کسب‌و‌کاری هستید، می‌توانید از این محصولات گرافیکی برای ایجاد خلاقیت در کالاهای خود استفاده کنید.

ظروف و اشیا

ایران دارای تنوع زیادی در زمینه صنایع ‌دستی سنتی و اصیل است. قیمت این محصولات به دلیل نوع مواد اولیه و تولید به ‌صورت دستی بسیار بالا است. چاپ طرح پارچه سنتی روی ظروف و اشیا باعث می‌شود که قیمتی مناسب‌تر از صنایع ‌دستی اصیل داشته باشد و هر ایرانی بتواند یک ظرف یا دکوری با نمادهای سنتی و اصیل داشته باشد. 

کاربردهای نقوش و تصاویر دیجیتالی پارچه‌ای

استفاده در لوگو و بنر

از وکتورها و نقش‌های سنتی در ساخت و طراحی لوگو کسب‌وکارهای مختلفی استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌های گردشگری و مسافرتی از این طرح‌ها در لوگو و بنرهای خود استفاده می‌کنند؛ زیرا هماهنگی و خوانایی زیادی با نوع فعالیتی دارد که انجام می‌دهند.

مارکتینگ و برندینگ

مارکتینگ از موارد بسیار مهمی است که رشد و بقا یک کسب‌و‌کار به آن بستگی دارد. بازاریابی خلاقانه می‌تواند تأثیر به سزایی در شهرت یک فعالیت داشته باشد. برای مثال، نماد شرکت هواپیمایی ملی ایران یکی از قدیمی‌ترین لوگوهای موجود در کشورمان است. این نماد اِلمانی قدیمی و تاریخی و به طور اعجاب‌آوری معرف برند شرکت هواپیمایی ملی ایران است. لازم نیست گمان کنید چون در دنیای مدرن زندگی می‌کنیم، حتماً باید از نمادهای مدرن برای معرفی کسب‌و‌کار خود استفاده کنیم، بلکه برعکس می‌توانیم از طرح پارچه سنتی برای بازاریابی و معرفی محصولات خود بهره بگیریم.

تصاویر و طرح‌ها با شمایل و ظاهر پارچه‌های قدیمی

زمینه نشر و چاپ کاغذی

صنعت چاپ امروز هیچ شباهتی به گذشته ندارد. استفاده از تصاویر گیرا و جلب‌کننده بسیار رواج پیدا کرده است؛ زیرا اولین چیزی که خریدار با آن برخورد می‌کند، جلد کتاب، مجله و روزنامه است. بنابراین، ضروری است که نما و شمایلی زیبا و جذاب داشته باشند. می‌توان از طرح پارچه سنتی روی جلد کتب تاریخی و فرهنگی استفاده کرد. علاوه بر آن، به‌ منظور زیباسازی تصاویر داخل کتاب یا روزنامه‌ها این نقوش و طرح‌ها کاربرد دارند.

موارد استفاده از طرح‌های پارچه سنتی

 دامنه استفاده از طرح‌های سنتی گسترده است. در هر حوزه‌ای که هستید می‌توانید با به کارگیری خلاقیت محصولات و کالاهایی شیک و خاص تولید کنید. در زیر به چند نمونه از این زمینه‌ها اشاره می‌کنیم:
• بسته‌بندی‌ها
• محتوای پاورپوینت و ورد
• تبلیغات مجلات و روزنامه‌ها
• طراحی بیلبورد، بنر و تابلوهای تبلیغاتی
• اینفوگرافیک‌ها
• کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها به ‌صورت دیجیتال و چاپی
• کارت پستال‌ و آگهی‌
• بسته‌بندی‌ها
• طراحی کارت ویزیت
• تبلیغات شبکه‌های اجتماعی
• تصاویر برای وب‌سایت‌ها و بلاگ‌
• ویدئوهای آموزشی
• بازی‌های ویدئویی
• تیتراژ و تریلرها
• استفاده به‌ عنوان وکتور و تصویر خام در فتوشاپ

خرید پارچه طرح سنتی

تنوع و شمار زیاد پارچه‌های ایرانی این فرصت را فراهم کرده است تا طراحان گرافیکی برای تولید طرح‌های هنری و بصری خود ایده‌های زیادی داشته باشند. همین تنوع در رنگ و نقش باعث شده است تا در حوزه کارهای گرافیکی تصویر، طرح و وکتورهای متنوعی ببینیم. اگر یک هنرمند ایرانی بخواهد با دست و قلم خود طرح روی پارچه‌ای بزند، آن پارچه دیگر پارچه معمولی نیست، بلکه اثر هنری است. طراحی و ساخت تصاویر و طرح پارچه و چاپ آن‌ها روی پارچه هزینه تولید را پایین می‌آورد و همه افراد می‌توانند اقدام به خرید پارچه ‌های طرح سنتی کنند.

چاپ سنتی پارچه و چاپ طرح‌های دیجیتال

در دوران گذشته چاپ پارچه به ‌صورت دستی و مهر بود، البته همچنان این نوع چاپ رواج دارد، مثلاً در اصفهان سفره‌های قلمکار همچنان با همان روش سنتی تولید می‌شوند. این امکان وجود دارد که همان طرح‌های سنتی را تبدیل به یک محصول گرافیکی کرد و اقدام به چاپ آن نمود. طراحی انواع مختلفی از نقوش سنتی باعث می‌شود که در زمینه چاپ پارچه هر طرحی را که مد نظرمان است، چاپ کنیم و آن را تغییر دهیم.

نقوش سنتی و ایرانی و استفاده آن در طرح‌های دیجیتال

جمع‌بندی

حفظ فرهنگ لباسی و پوششی قدیمی ایجاب می‌کند که با کمک تکنولوژی و هنرمندان گرافیک طرح‌ پارچه‌های قدیمی را تبدیل به محصولات هنری دیجیتال کنیم. امروزه این امر میسر شده است و شاهد هستیم که این امر در عرصه‌های مختلف تبلیغی، بازاریابی و تولیدی به طور گسترده استفاده می‌شود. نه‌ تنها در صنایع چاپی بلکه در زمینه طراحی لوگو و تصاویر دیگر می‌توانید از وکتورهای طرح پارچه سنتی استفاده کنید. صاحبان کسب‌وکارها هم می‌توانند برای تولید کالای خلاقانه و دارای ظاهری جذاب از این طرح‌ها استفاده کرده و مشتریان خود را به خرید ترغیب و تشویق کنند. در نهایت گفته شد که استفاده از طرح‌های سنتی فقط مربوط به کسب‌و‌کار، کالا و خدمات سنتی نیست، بلکه در دنیای مدرن هم می‌توان با استفاده از این اِلمان‌های جذاب آثاری چشم‌نواز خلق کرد.