امروزه به دلیل گوناگونی سلیقه افراد در دیزاین منازل، تولید طرح کاشی و سرامیک متنوع موردنیاز است. کاشی و سرامیک شامل گروهی وسیع از کاشی‌هایی است که از خاک رس فشرده ساخته و پخته شدند. در کل کاشی و سرامیک، شامل چندین زیرمجموعه می‌شود. انواع طرح‏ های کاشی‌‌ و سرامیک از لحاظ جنس به چندین گروه طبقه‌بندی می‌شود. از جمله جنس سفالی تقریباً نرم و متخلخل تا جنس کاشی‌های چینی سخت و مستحکم که از خاک‌های ریز در دمای بسیار بالا ساخته شدند.

بررسی انواع مختلف کاشی و سرامیک

برای انتخاب طرح کاشی و سرامیک علاوه بر طرح باید به ویژگی‌های کاشی و سرامیک نیز توجه کنیم. باید بدانیم که کدام نوع از کاشی و سرامیک برای کدام بخش از منزل، محل کار یا مکان موردنظر ما مناسب‌تر است.

کاشی چوب سخت مصنوعی

یکی از گزینه‌های محبوب است که کاربرد آن در کف مرسوم است. در ساخت این نوع کاشی از مواد طبیعی مانند چوب سخت استفاده می‌شود. کاشی چوب سخت مصنوعی دوام و عملکرد بالاتری نسبت به کاشی‌های معمولی دارد. کف‌پوش کاشی و سرامیک چوب مصنوعی برای اتاق نشیمن، اتاق ناهارخوری، اتاق‌خواب، آشپزخانه و غیره بسیار پرکاربرد است.

کاشی تراکوتا

تراکوتا یکی از انواعی طرح ‏های کاشی و سرامیک است و از خاک رس قرمز تقریباً نرم ساخته شده است. در دمای متوسط حدود ۱۸۰۰ درجه پخته می‌شود. اغلب کاشی‌های سفالی لعاب داده نمی‌شوند؛ بنابراین چاپ طرح روی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین به دلیل نداشتن لعاب در برابر لکه و آسیب آب مقاومت ندارند.
البته کاشی تراکوتا را می‌توان برای جلوگیری از آسیب مواد و رطوبت آب‌بندی کرد. اما حتی با آب‌بندی کردن نیز کاشی‌های سفالی نسبت به انواع دیگر کاشی‌ها و سرامیک‌ها دوام پایین‌تری دارند و نگهداری از آنها سخت‌تر است. به‌هرحال با وجود معایب، کاشی‌های سفالین برای مردم دارای جذابیت است و احساس طبیعی بودن را به محیط می‌دهد.

کاشی‌های طرح سنگ

در آشپزخانه‌ها استفاده از کاشی و سرامیک طرح سنگ از ایده‌های بسیار محبوب و بسیار پرکاربرد است. رنگ‌های این نوع کاشی شبیه سنگ‌های رنگارنگ صیقلی و اغلب با ترکیبی از ترک‌های طلایی است. این نوع کاشی‌های سنگی حس مدرن براق را در آشپزخانه‌ ایجاد می‌کند. کاشی‌های سنگی، سرامیک‌های سنتی و یا کاشی و سرامیک چینی، اغلب اوقات از سنگ اصل غیرقابل‌تشخیص هستند.

یکی از انواع طرح‌های کاشی و سرامیک سنگی

کاشی معدن

کاشی‌های معدنی مثالی دیگر از طرح کاشی و سرامیک است. این کاشی‌ها مستقیماً از سنگ‌های جامد معدنی برش داده نشده‌اند. در این‌ نوع کاشی‌ها از ترکیباتی همچون مواد معدنی سنگ طبیعی مثل فلدسپات و خاک رس تشکیل شدند. این مواد با هم آسیاب شده و به شکل کاشی در می‌آیند سپس در دمای بسیار بالا پخته می‌شوند. اگر کاشی‌های معدن لعاب داده نشوند، مانند کاشی‌های سفالین باید در هنگام نصب درزبندی شوند تا غیرقابل‌نفوذ شوند.
طرح ‏های کاشی و سرامیک معدنی به دلیل زمخت بودن، سطح مناسبی برای پاسیوهای سرپوشیده است؛ زیرا که از لغزش جلوگیری می‌کند. محدودیت رنگ‏های این طرح کاشی و سرامیک از مواردی است که ممکن است در انتخاب افراد چالش‏هایی ایجاد کند؛ زیرا که این کاشی‏ها بیشتر به رنگ‏های کرمی، قهوه‏ای مایل به قرمز و بژ ساخته می‏شود.

کاشی و سرامیک چینی

برای استفاده در سایر مناطق خانه مناسب است و اغلب به رنگ سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شوند. بعضی از طرح‏ های کاشی و سرامیک چینی علاوه بر کف‌پوش به‌عنوان دیوارکوب تزئینی نیز استفاده می‌شوند و دیوارها را به طور خاصی برجسته نشان می‌دهد. از ویژگی‌های کاشی چینی می‌توان به دوام، شیک بودن و مقرون‌به‌صرفه بودن آنها اشاره کرد.

کاشی سنگ‌فرشی

به دلیل جنس بتنی فشرده جز کاشی‏های ضخیم است. همچنین این نوع کاشی ظاهر زیبایی برای فضاهای داخلی منزل ندار؛ بنابراین از سری کاشی‌های مناسب برای پیاده‌روهای بیرونی، پاسیوها و عرشه استخرها است.

معایب و مزایای استفاده از کاشی و سرامیک در کف‌پوش

استفاده از طرح کاشی و سرامیک در بین مردم بسیار محبوب است، به همین دلیل باید از تمامی معایب و مزایای استفاده از کاشی و سرامیک آگاه بود. از معایب استفاده از کاشی و سرامیک می‌توان به مواردی از جمله نصب سخت و زمان بر، سرد و سخت بودن آن اشاره کرد. در مقابل این معایب، مزایای استفاده از کاشی و سرامیک بسیار بیشتر است.
به‌عنوان‌مثال کاشی‌ها و سرامیک‌ها به دلیل سطح سخت و محکمی که دارند کثیفی، گردوغبار و یا سایر مواد حساسیت‌زا را جذب نمی‌کنند؛ بنابراین غیر حساسیت‌زا هستند. همچنین در مقابل جذب آب مقاوم و بسیار بادوام بوده و تمیزکردن و نگهداری از آن بسیار آسان است.
به‌خصوص نگهداری کاشی‌ها و سرامیک‌های لعاب‌دار که یک‌لایه روی آن‌ها نقش محافظ دارد. به همین این دلیل کاشی‌ها و سرامیک‌های لعاب‌دار برای مکان‌های مرطوب مانند حمام، آشپزخانه و اتاق‌های خشک‌شویی ترجیح داده می‌شود.

محبوب‏ترین الگوی چیدمان کاشی و سرامیک

1) الگوی باند آجری از دیگر الگوهای مناسب و محبوب در بین مردم برای انواع طرح کاشی و سرامیک است. الگوی باند آجری الگویی ساده است. برای چیدن این الگو، باید از کاشی‌های مستطیلی خریداری کنید که طول کاشی‌ها حداقل نصف عرض آن‌‌ها باشد. سپس با چیدن کاشی‌ها به‌صورت افقی به شکل زیر می‌توانید به این الگو دست‌یابید.
2) الگوی شاه‌ماهی که یکی از محبوب‌ترین الگوها در سال ۲۰۲۱ از نظر مردم بوده است. برای چیدن این الگو باید این کاشی‌ها را طوری بچینید که به شکل «V» به سمت دیوار یا کف قرار گیرند. برای الگوی شاه‌ماهی می‌توانید کاشی‌هایی را که از ترکیب چند رنگ‌ ساخته شدند، انتخاب کنید.

نحوه چیدن الگوی محبوب شاه‌ماهی

3) الگو مدولار که برای ایجاد طرح‏های خاص روی دیوار و حتی کف عالی هستند. در این الگو بسته به سلیقه افراد، استفاده از یک طرح کاشی و سرامیک یا چند طرح ترکیبی امکان‌پذیر است. این طرح در دیوار‏های آشپزخانه، حمام و دستشویی و کف سالن کاربرد دارد. درصورتی‌که در حمام یا دستشویی این الگو اجرا شود، استفاده از کاشی‏های ترکیب فلز و شیشه ظاهری زیبا و مدرن ایجاد می‏کند.

چیدمان الگوی مدولار با یک طرح کاشی

سخن پایانی

به دلیل تولید طیف وسیعی از رنگ و طرح کاشی و سرامیک خرید کاشی و سرامیک کار آسانی نیست و در مواردی گیج‌کننده نیز هست؛ بنابراین باید به همه ویژگی‏های کاشی و سرامیک در هنگام خرید توجه کنید. به‌علاوه توجه به اینکه کدام کاشی و سرامیک برای کف و کدام برای دیوارها مناسب هستند و نوع الگوی چیدمان مورد نظرمان در انتخاب طرح ‏های کاشی و سرامیک بسیار مهم است.