شاید شما هم با اصطلاح دکوپاژ آشنا باشید، اما از طرح سرامیک چه می‌دانید؟ آیا می‌دانستید می‌توانید هر محصول سرامیکی در خانه را با کمک چاپ روی آن زیبا، جذاب و شخصی کنید؟ این چاپ با کیفیتی بالا و تا رزولوشن 1200×1200 dpiامکان‌پذیر است و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. علاوه بر آن، نگران از بین رفتن طرح روی سرامیک نباشید، نوادگان شما نیز از این سرامیک‌ها لذت خواهند برد.

کمی خلاق باشید

قبل از هر چیز، حتماً برایتان این سوال پیش آمده است که محصولات سرامیکی، کدام لوازم هستند؟ این محصولات طیف وسیعی از لوازم و محصولات هستند که ظروفی مانند بشقاب و لیوان، وسایل حمام و سرویس روشویی، طرح روی دیوار استخر با کیفیت بالای عکاسی، کاشی دیوار و لوازم خانگی میناکاری شده را شامل می‌شوند.
البته لوازم به همین موارد ختم نمی‌شود. حتی می‌توانید روی لوازم دندانه‌دار، سنگ‌های بالای مقبره‌ها و مواردی از این دست نیز از طرح سرامیک استفاده کنید و از نتیجه آن نهایت رضایت را داشته باشید.

کاشی‌ها هم نوعی از طرح سرامیک هستند

دوست‌داران محیط‌زیست، به پیش!

اگر شما علاقه‌مند شده‌اید که از چاپ روی سرامیک لذت ببرید، نگران محیط‌زیست نباشید. دستگاه‌های چاپ روی محصولات سرامیکی دیجیتالی هستند و یکی از سبزترین انواع دستگاه‌هایی هستند که از فناوری چاپ استفاده می‌کنند. تونری که در این کار استفاده می‌شود، تمامی حلال‌های آلی خشن یا حتی ضایعات مایع تولید شده را که برای محیط زیست مضر هستند، از بین می‌برد.
علاوه بر این، آثار هنری که به صورت تک روی محصولات سرامیکی چاپ می‌شوند، نیاز به نمایشگر و فیلم در حد انبوه ندارند. به همین دلیل تأثیرات محیطی به صفر می‌رسد. این در حالی است که کیفیت و وضوح تصویر نیز بسیار افزایش می‌یابد. هزینه کم و چاپ مقرون‌به‌صرفه را نیز به مزایای ذکر شده بیافزایید و در نهایت، از محصولی که به دستتان می‌رسد، لذت ببرید.

ظروف منحصر به فرد سرامیکی که دوام زیادی دارند

راهی برای کسب درآمد

طرح روی سرامیک تا دمای 2300 درجه فارنهایت حرارات می‌بیند و در نتیجه، دوام بی‌نظیری به دست می‌آورد. این دوام در برابر اشعه ماورابنفش، خراش و سایش لوازم و محصولات وجود دارد. از طرف دیگر، می‌توانید طرح مورد نظر خود را روی محصول تولید انبوه کنید و از فروش آن‌ها هم سود کسب کنید. 

مزایا و معایب چاپ روی سرامیک

قطعاً شما هم به خوبی می‌دانید که چاپ طرح روی سرامیک مزایای خاصی دارد که توانسته است طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. اولین مزیت طرح سرامیک لاکچری این است که شما هیچ محدودیتی برای چاپ ندارید. می‌توانید یک بشقاب چاپ کنید یا هزار گلدان را برای مشتریان خود آماده کنید. از همه مهم‌تر اینکه بسته به کیفیت عکسی که تحویل می‌دهید، می‌توانید تا 100 وضوح گرافیکی داشته باشید.
از طرف دیگر، زمان چاپ و هزینه‌ای که برای تعداد کم می‌پردازید، مقرون‌‌به‌صرفه بوده و زمانی که برای اولین نمونه نیاز دارید، بسیار کم است. این نوع چاپ در برابر اشعه ماورابنفش مقاوم است و دوام بالایی دارد. این در حالی است که این کار معایب کمی نیز دارد. تنها رنگ‌هایی روی سرامیک قابل اجرا هستند که CMYK باشند.
در واقع، رنگ‌های پنتون به خوبی وضوح تصویر را نشان نمی‌دهند. در صورتی که بخواهید از رنگ پنتون استفاده کنید، نمی‌توانید طرح را دوبار چاپ کنید و اگر چاپ مطلوب نبود، برای بار دوم باید روی ظرف جدید این کار را انجام دهید. از طرفی، اگر جایی تک‌رنگ باشد، لکه‌های رنگ در آن نواحی دیده می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه بزرگ‌تر از فرمت برگه A4 نمی‌توانید چاپ کنید.

طرح خود را روی هر ظرفی پیاده کنید

با فرآیند چاپ آشنا شوید

برای اجرای طرح سرامیک تنها از چاپ چهار رنگ استفاده می‌شود. فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه چهار رنگی هستند که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند. چهار رنگ به صورت پودری وارد قیف‌های جداگانه می‌شوند و بسته به این که کدام رنگ، رنگ غالب است، با سرعت متفاوت به سمت پایین کشیده می‌شوند.
سپس وارد مخازنی ‌می‌شوند که پودر مغناطیس و رنگ در آن وجود دارد. این رنگ‌ها مستقیماً روی کاغذ فوتوکال پخش می‌شوند . پس از پخش روی کاغذ فوتوکال، طی مراحل مختلفی که در عرض یک دقیقه انجام می‌شود، طرح سرامیک چاپ شده وارد دستگاه می‌شود و براساس روش معکوس به ابزار منتقل می‌شود.
بهترین رنگ برای اجرا روی سرامیک طلایی است. سرامیک با طرح طلایی یکی از زیباترین طرح‌هایی است که با این روش می‌توانید به دست آورید. پس از اینکه طرح روی ظرف چاپ شد، محصول به کوره منتقل شده و برای برق بیشتر از لعاب استفاده می‌شود.

ترکیب رنگ در این روش محدودیت دارد

چند نکته

از آنجا که در صفحات ابریشمی، رنگ سرخابی وجود ندارد، تطابق رنگ با طرح اصلی کمی مشکل است. همین امر باعث می‌شود جلوه سرامیک با طرح طلایی نسبت به سایر رنگ‌ها بیشتر باشد. از طرف دیگر، رنگ‌ها پس از پخت کمی تغییر می‌کنند و عکس در کامپیوتر با چاپ واقعی کمی متفاوت خواهد بود.
مطلب دیگری که باید در نظر بگیرید این است که تکرار چاپ در سفارش‌های دوره‌ای کاملا ًتطابق نخواهند داشت. این به دلیل ماهیت فناوری چاپ و محدودیت ترکیب رنگ‌ها است. در نتیجه، باید به این محدودیت نیز توجه داشته باشید.

کلام پایانی

طرح سرامیک طرح‌هایی خلاقانه است که می‌تواند متناسب با دکوراسیون محل مورد نظر شما روی انواع کاشی و سرامیک یا حتی ظروف سرامیکی مانند بشقاب و کاسه چاپ شود و جلوه‌ای زیبا به محل مورد نظر ببخشد. شما طرح مورد نظر خود را تهیه می‌کنید و آن را در هر کجا که سرامیک کاربرد دارد، استفاده می‌کنید. این طرح‌ها ماندگاری بسیار بالایی دارند و در اثر شست و شو از بین نمی‌روند.
یکی از ویژگی‌هایی که برای این ظروف می‌توانید بر شمرید، پخت در درجه حرارت بالا است که باعث می‌شود رنگ و طرح تا سال‌ها بر روی ابزار و ظرف مورد نظر شما حک شود و خاطره‌ای به یاد ماندنی برایتان رقم بزند. تنها باید بدانید محدودیت در ترکیب رنگ دستگاه چاپ، تکرار چاپ دقیقا منطبق با مورد قبلی را غیر ممکن می‌کند. طرح خود را در تعداد کم، حتی یک عدد، تا هزاران ظرف پیاده کنید و به کسب و کار خود رونق دهید.