تابلوهای دکوراتیو، مانند هر عنصر تزیینی دیگری می‌توانند فضای خالی و بی‌روح اطراف شما را به یک اثر هنری خارق‌العاده تبدیل کنند؛ بنابراین بهتر است به دنبال یک راه مقرون‌به‌صرفه باشیم تا قرار نباشد دست به هزینه‌های بالا در طراحی داخلی بزنیم. امروزه نقش تابلو دکوراتیو در کنار سایر عناصر تزیینی در الهام‌بخشی و ایجاد احساسات بسیار پررنگ است. انواع طرح تابلو دکوراتیو می‌تواند به‌سادگی ارتباط میان دیگر عناصر تزیینی را برقرار کند.
این تابلوها در واقع کتیبه‌های بادوامی هستند که با الگوهای رنگ ملایم، نقش‌ها، فرم‌ها و سبک‌های گوناگون هنری را گرد هم آورده‌اند. این تنها چیزی است که ما در اطراف خودمان کم داریم.

انتخاب طرح تابلو دکوراتیو هماهنگ با دیزاین محیط

کمک به انتخاب هوشمندانه عناصر فضای داخلی

سبک‌های متنوع تابلوهای دکوراتیو یک راه مقرون‌به‌صرفه و شیک برای اعتلای هر خانه یا دفتری هستند و در کنار آن تقریباً هر فضای داخلی را تکمیل می‌کنند. انتخاب یک تابلوی دکوراتیو زیبا به همراه طرح منحصربه‌فردی که اغلب آنان دارند، می‌تواند این فرصت را به همه بدهد تا در انتخاب دیگر عناصر خانه خلاقانه عمل کنند تا در نهایت ترکیب رنگی مناسبی در اطراف به وجود بیاید.
راز این توانایی در نوع طرح تابلو دکوراتیو پنهان شده است. طرح‌های این هنر را اشیایی خاص از جنس پوستر و نقاشی گرفته تا برچسب‌های دیواری، چاپ‌های هنری زیبا، مجسمه‌ها و حتی آینه تشکیل می‌دهند که به طراحی داخلی خانه کمک می‌کند تا زیباتر دیده شود. پس دست شما برای انتخاب یک اثر هنری که مختص فضای داخلی خانه شما باشد، کاملاً باز است. شما ممکن است بخواهید بر روی دیوار فضای داخلی اطراف خود طرح تابلو دکوراتیو لاکچری را تجربه کنید و یا از طرح تابلو دکوراتیو فانتزی بهره‌مند شوید. 

طرح تابلو دکوراتیو فانتزی

چند دلیل برای اهمیت طرح تابلو دکوراتیو

در این بخش قصد داریم به بررسی چند دلیلی بپردازیم که اهمیت استفاده از انواع طرح تابلوهای دکوراتیو را افزایش می‌دهند؛ پس در ادامه همراه ما باشید.
• به فضای داخلی شما، مرکزیت می‌بخشد
با اضافه‌شدن یک تابلو دکوراتیو بر روی دیوار، نگاه بینندگان را در یک نقطه گرد می‌آورید. این باعث ایجاد احساس علاقه‌مندی به محیط می‌شود.
• احساس می‌کنید دیوارها زنده شده‌اند
شاید بعضی از افراد خیلی زود از دیدن هنرهای خاص بر روی دیوار احساس خستگی می‌کنند اما بااین‌حال تابلو دکوراتیو باعث جان گرفتن دیوارها می‌شوند و با این انتخاب سال‌ها احساس لذت خواهید داشت.
• بافت خاص ایجاد می‌کند
تابلوهای دکوراتیوی ایده، شکل و اندازه یکسانی ندارند. مثلاً برخی از آن‌ها ممکن است چهاربعدی باشند؛ درحالی‌که برخی دیگر نقاشی‌های دوبعدی هستند. به هر صورت دیوار شما بافت اختصاصی خود را خواهد داشت.
• بازدهی زندگی را دوچندان می‌کند
اگر هر روز چشمتان به جمله‌های انگیزشی روی یک تابلوی هنری بیفتد، حتماً باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما خواهد شد. این باعث افزایش بازدهی عملکرد ذهن شما می‌شود. زمانی که احساس بی‌انگیزگی می‌کنید، خواندن «تلاش کن، تلاش کن تا موفق شوی» حتماً آدرنالین شما را افزایش خواهد داد. هنر کاملاً مبتنی بر خلاقیت است.
• نمایانگر شخصیت شما است
با مشاهده دیوارهای ساده و خالی از تزئینات هنری حتماً چشمان شما احساس خستگی خواهند داشت و این موضوع بر شخصیت شما تأثیر مثبتی ندارد. ذکر این نکته جالب به نظر می‌رسد وقتی از مهمان خود در اتاقی که بر روی دیوار آن یک طرح تابلو دکوراتیو جذاب قرار گرفته است پذیرایی می‌کنید، بیشتر از خود شما، آن تابلو نشان‌دهنده شخصیت شما به نظر خواهد آمد. در واقع مهمان می‌تواند با کمک آن طرح به چیزهای جالبی پی ببرد.
• فضای سه‌بعدی را به محیط داخلی شما می‌آورد
آثار هنری دیواری تنوع بالایی دارند. همان‌طور که گفته شد ممکن است چهاربعدی، سه‌بعدی و یا دوبعدی باشند اما این پایان ماجرا نیست. با اضافه‌کردن تابلوهای دکوراتیو که با استفاده از نقاشی‌ها و چاپ‌ها و حتی اجسام شکل گرفته‌اند، ‌می‌توانید حس متفاوتی از بافت را به فضا بیاورید. علاوه بر نقاشی‌ها و طرح‌های قابل چاپ، اجسام دارای حجم مانند مجسمه‌ها یا جعبه‌های سایه‌ای می‌توانند کمی به اتاق عمق دهند.

انتخاب طرح تابلو دکوراتیو برای ایجاد حس هماهنگی

چند ایده برای طراحی تابلو دکوراتیو

• رنگ‌ها: نه‌تنها پالت‌های رنگی که قبلاً ترکیب شده‌اند، بلکه قراردادن بلوک‌های رنگی و یا تصاویر جذاب، هرکدام می‌تواند ایده مناسبی برای طراحی تابلو دکوراتیو باشد.
‌ استفاده از تایپوگرافی: نمونه‌هایی از فونت‌ها و خانواده‌های فونت (مورب، برجسته) می‌توانند برای طراحی تابلوهای دکوراتیو الهام‌بخش باشند.
• الگوها: استفاده از الگوهای گرافیکی و اشکالی که با تکرار در کنار الگوهای دیگر قرار می‌گیرند، یکی دیگر از ایده‌های متنوع به شمار می‌رود.
• بافت‌ها: بر خلاف الگوها، بافت‌ها دارای حس احساس و همچنین علاقه بصری هستند؛ این در حالی است که تنوع بافت‌های مختلف، رسیدن به یک طرح ایده‌آل برای طراحی تابلو دکوراتیو را آسان می‌کند.
• تصاویر: تصاویر اگر خاص باشند، به همراه افکت‌های مختلف در بین طراحی‌های مختلف تابلوهای دکوراتیو، طرف‌داران خاص خود را دارند. تصاویر همواره تأثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی بیننده دارند و می‌توانند بین فضای محیط و دیزاین داخلی، هماهنگی ایجاد کنند. 

یک نمونه طرح تابلو دکوراتیو ایرانی

جدیدترین راه‌های تولید تابلوهای دکوراتیو باکیفیت

امروزه تابلوهای دکوراتیو، با استفاده از چاپگرهای پیشرفته تولید می‌شوند تا یکپارچگی و شفافیت رنگ را حفظ کنند. در مرحله بعد، برای محافظت بوم در برابر نور UV، محو شدن و گردوغبار پوشش داده می‌شود؛ به همین دلیل محدودیتی برای انتخاب طرح تابلو دکوراتیو برای چاپ وجود ندارد. چاپ‌های هنری باکیفیت از جوهرهای آرشیو پیگمنت HP برای دقت بیشتر رنگ و رعایت تمام لایه‌های رنگ استفاده می‌کنند. 

نتیجه‌گیری

در این نوشته ویژگی‌های مختلف طرح تابلوهای دیواری را برای شما شرح دادیم. به این موضوع نیز اشاره کردیم که انتخاب یک طرح تابلو دکوراتیو مناسب تا چه اندازه می‌تواند در ایجاد واکنش‌های مختلف نسبت به یک فضای داخلی مؤثر باشد. همچنین برای آنکه در بین تعداد بسیار زیاد طرح‌های مختلف تابلوهای دکوراتیوی، انتخاب راحتی در پیش داشته باشید، چند ایده انتخاب را ذکر کردیم.
باید پذیرفت چه در حال ساخت خانه جدیدی باشید و چه در حال حاضر به دنبال ایجاد فضای جدیدی هستید، یک تابلوی دکوراتیو مجهز به طرحی خلاقانه تنها چیزی است که باید دراسرع‌وقت به دیوارهای خود آویزان کنید. وقتی فرصت پیدا کردید این تابلو را به خانه یا محل کار خود اضافه کنید، بهتر است سریع تصمیم نگیرید. تابلو دکوراتیو می‌تواند شخصیت شما را توصیف کند. هرزمان یک نفر از خانه شما بازدید می‌کند، مطمئن باشید طرح هنری روی دیوار اولین چیزی است که او متوجه آن خواهد شد.