فضای اتاقی که کودکتان در آن رشد می‌کند بخش بزرگی از هویت او خواهد شد. هر اتاق معبدی کوچک است برای رشد کردن روح و جسم. بااین‌حال کودکان تا حدودی مانند لوحی سفیدند که محیط بخشی از هویتشان را بر آن لوح یادداشت می‌کند. با این حساب طراحی دکوراسیون اتاق کودک دقت بسیار زیادی را می‌طلبد. یکی از زینت‌های مهم تابلو دکوراتیو اتاق کودک است. در واقع تابلوها پنجره‌ای به دنیایی ناشناخته‌اند که علاوه بر زیبایی، بخشی از شخصیت فرزند دلبندتان را نیز می‌سازند.
استفاده مناسب از تابلو دکوراتیو برای کودک باعث رشد خلاقیت، تقویت قوه زیبایی‌شناختی، تقویت دقت دید و ویژگی‌هایی ازاین‌قبیل می‌شود. علاوه بر همه این مسائل تابلوها می‌توانند در اتاق ایجاد توازن کنند. برای رسیدن به این مهم لازم است که علاوه بر نوع و شکل تابلوها، به نوع چیدمان آن‌ها نیز توجه شود.
تابلوها باید به‌گونه‌ای حساب شده چیده شده باشند تا علاوه بر ظاهری چشم‌نواز، تأثیرات بهتری بر روی کودک بگذارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را در خرید تابلو دکوراتیو اتاق کودک راهنمایی کنیم. در ادامه در خصوص روش چینش تابلوها راهنمایی‌هایی را ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

روش انتخاب تابلو دکوراتیو مناسب برای اتاق کودک

انتخاب تابلو دکوراتیو اتاق کودک شاید در ابتدا ساده جلوه کند اما همین که از بازارهای مختلف دیدن فرمایید با تنوع بسیار زیادی مواجه خواهید شد. حال این تنوع و علم به این که انتخاب اشتباه تأثیر روانی منفی‌ای بر روی فرزندتان می‌گذارد شاید برایتان مشکل‌ساز شود. ما این جا به مواردی اشاره می‌کنیم که انتخاب را برایتان ساده‌تر کند.

سلیقه کودک

نکته بسیار مهم سلیقه کودکتان است. شاید باورش برای شما مشکل باشد امّا کودکان در هر سنی دارای شخصیتی هستند که به انتخاب آن‌ها جهت می‌دهد. بهتر است قبل از خرید تصاویر تابلوها را به فرزندتان نشان دهید و ببینید که به کدام یک واکنش مثبت بیشتری نشان می‌دهد. باید یادآور شویم که به انتخاب کودکتان احترام بگذارید. نگویید که فرزند من تابلویی را دوست دارد اما چون با جنسیتش همخوانی ندارد آن را نمی‌گیرم. سعی کنید فارغ از کلیشه‌های جنسیتی با فرزندتان همراه شوید.

فارغ از کلیشه‌های جنسیتی با فرزندتان همراه شوید.

هماهنگی با اجزای اتاق

با فرض این که شما نمی‌توانید از کودکتان نظرخواهی کنید یا اینکه کودک به چند تابلو واکنشی مشابه می‌دهد سایر موارد را خواهیم نوشت. نکته دوم در انتخاب تابلو کودک هارمونی آن با اجزای اتاق است. انتخابتان نباید در ذوق بزند. بادقت ببینید که اتاق چه رنگی است؟ سپس به اجزای تشکیل‌دهنده اتاق دقت کنید. بهتر است رنگ زمینه تابلو با رنگ دیوار در تضاد باشد. به‌هرحال تابلوی شما نباید هارمونی اتاق را بر هم بزند.

با فرض این که شما نمی‌توانید از کودکتان نظرخواهی کنید یا اینکه کودک به چند تابلو واکنشی مشابه می‌دهد سایر موارد را خواهیم نوشت. نکته دوم در انتخاب تاب

دقت به سن کودک

هیچ کودکی دوست ندارد با طرح‌های غیر مناسب سن خود احاطه شود. طرح‌های مناسب برای کودک یک‌ساله برای کودک هفت‌ساله آزاردهنده است و همان‌طور طرح‌های مناسب کودک هفت‌ساله برای کودکی یک‌ساله نامناسب است. به این نکته توجه کنید که باید به سن مناسب تابلوها دقت کنید.
جدا از این مسئله از خرید تابلو دکوراتیو اتاق کودک با طرح‌های مناسب بزرگسالان به‌شدت پرهیز کنید. طرح‌های خشن و تیره به‌هیچ‌عنوان مناسب اتاق کودک نیست. تأکید ما از آن روست که این اشتباه جنایتی علیه کودک است. شاید شما متوجه نشوید اما انتخاب این‌گونه طرح‌ها آینده کودک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

هیچ کودکی دوست ندارد با طرح‌های غیر مناسب سن خود احاطه شود.

روش چیدن تابلو اتاق کودک

پس از خرید تابلو دکوراتیو اتاق کودک نوبت به چیدمان آن می‌رسد. نکته نخست توجه به اندازه‌های تابلو است. ممکن است تابلوی شما یکپارچه باشد. بدیهی است که در این شرایط انتخابی ندارید و باید به همان شکل که است از تابلو استفاده کنید؛ در غیر این صورت باید به ترکیب‌بندی تابلوها بپردازید.
در مرحله اول قسمتی خالی از دیوار اتاق را پیدا کنید. سعی کنید جایی باشد که به‌راحتی مشاهده شود. حال به‌ظاهر تابلوها توجه کنید. گردند، مستطیلی‌اند، چهارگوش‌اند یا ترکیبی از این موارد. حال شما می‌توانید از دو نوع چیدمان رندوم یا مرتب استفاده کنید. این انتخاب به سلیقه خودتان مربوط است.
در مرحله بعدی شما چند انتخاب دارید. این که تابلوها را در نسبت به هم عمودی، افقی یا مورب قرار دهید. معمولاً کودکان چیدمان حلزونی را بیشتر می‌پسندند. حتماً این روش را امتحان کنید. چینش مارپیچی نیز برای آن‌ها جالب است. دقت کنید که کودک به کدام یک از این چینش‌ها واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهد.
یکی دیگر از روش‌های جالب آویزان کردن تابلوها با نخ‌های رنگی است. این روش می‌تواند جذاب باشد اما پیش از آن باید از استقامت نخ مطمئن باشید. ممکن است خدایی نکرده سهل‌انگاری شما باعث آسیب جبران‌ناپذیری بر فرزندتان شود.

چیدمان تابلو به‌اندازه خرید آن مهم است.

کدام روش برای چیدن تابلو مناسب‌تر است؟

اگر بخواهیم در این زمینه رو راست باشیم باید بگوییم هیچ یک از انتخاب‌ها بر دیگری رجحانی ندارد. این نوع تابلو شماست که می‌گوید چگونه باید چیده شود. در این زمینه به حس خود و رضایتمندی کودکتان دقت کنید. متأسفانه هیچ قانون از پیش تعیین شده‌ای در این زمینه نیست که بگوید تابلو دکوراتیو اتاق کودک چگونه باید چیده شود؟
اگر خیلی در این زمینه وسواس دارید پیشنهاد ما این است که از یک طراح دکوراسیون کارکشته کمک بگیرید. این افراد با مطالعه و تحصیلی که در این زمینه دارند می‌توانند بهترین گزینه را در چینش تابلو دکوراتیو برای کودک دلبندتان پیدا کنند. اگر برایتان استخدام طراح دکوراسیون خوب مقدور نیست نگران نباشید. همان‌طور که گفته شد تنها به حس هارمونی شناسی خود اکتفا و با آزمون‌وخطا مناسب‌ترین محل را پیدا کنید.

جمع‌بندی

چه دوست داشته باشیم چه نه، محیط تأثیر شگرفی بر روی رشد شخصیت کودکمان خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که کودکان بخش زیادی از سنین رشد خود را در آن می‌گذراند اتاق است. یکی از زینت‌های این معبد، تابلو دکوراتیو اتاق کودک است. تابلو در واقع پنجره‌ای است به سمت دنیاهای ناشناخته. انتخاب و خرید این پنجره‌های رؤیایی می‌تواند بسیار سخت باشد. برای رهایی از این مشکل باید از نکات خرید تابلو دکوراتیو برای کودک استفاده کنید.
تابلو دکوراتیو اتاق کودک باید در ابتدا به سلیقه دلبندتان باشد. به نظر او احترام بگذارید و قبولش کنید. در ضمن به هارمونی اتاق نیز دقت کنید. برای چینش تابلوها نیز اگر توانستید یک طراح دکوراسیون استخدام کنید، اگر هم نشد به خود اعتماد داشته و برای انتخاب بهترین روش آزمون‌وخطا کنید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.