می‌بخشد محلی است که در آن زندگی می‌کنیم. مسلماً ما در خانه‌ای با دیوارهای سفید، مات، یکنواخت و فاقد رنگ و هنر و هارمونی و معماری نمی‌توانیم مدت زیادی با خوشحالی زندگی کنیم. آنچه به زندگی ما روح می‌بخشد علاوه بر شخصیت و خود وجودی ما، تجسم هنر در خانه و وسایل است؛ وسایلی که قرار است هر روز با اوقات فراغت ما همراه باشند و در کنار اعضای خانواده بهترین ساعات زندگی ما را رقم بزنند.
تابلوهای نقاشی و به‌ویژه تابلو دکوراتیو می‌تواند یکی از وسایلی باشد که با هنر، تلفیق شده و سبک زندگی زیبایی را برای ما به وجود آورد. ما در این مقاله سعی داریم انواع تابلوهای نقاشی مدرن، خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها و راهکارهای خرید این تابلوها را با هم بررسی کنیم.   

انواع تابلو دکوراتیو مدرن بر حسب سبک نقاشی

برای خرید یک تابلوی نقاشی نفیس قبل از هر چیز لازم است که با انواع سبک‌های آن آشنا شویم. امروزه تابلو‌های دکوراتیو مدرن تا حدود زیادی جایگزینی جدید و متفاوتی برای تابلوهای قدیمی رنگ روغن هستند. این هنر جدید و زیبا هم اکنون در سرتاسر جهان، بازاری بسیار رقابتی به وجود آورده است؛ چرا که تنوع نوع و سبک آن بسیار متفاوت و خلاقانه است، آزادانه طراحی می‌شود و به‌راحتی می‌تواند نمادی از افکار و ذهنیات فرد باشد و با سبک جدید زندگی افراد سازگار‌تر است.
ما در اینجا به بررسی انواع مختلف تابلو دکوراتیو بر حسب سبک نقاشی می‌پردازیم که شامل تابلوهای انتزاعی، کوبیسم و امپرسیونیسم هستند. تابلوهای سبک انتزاعی شامل به تصویر کشیدن واقعیت است، بدان گونه که در واقعی‌ترین شکل خود نباشد و اندکی از خیال در آن حاکم باشد.
کوبیسم می‌گوید هر چیزی در طبیعت از شکل استوانه‌، کره و مخروط تشکیل شده است و این در سبک نقاشی نیز تکرار می‌‌شود و به یک قانون تبدیل شده است. در شیوه امپرسیونیسم نقاش با ضربه‌های سریع قلمو سعی بر آن دارد تا تأثیر لحظه‌ای و زودگذر ثبت یک صحنه در دید یک بیننده را به تصویر بکشد. او برای به‌تصویرکشیدن لحظه حتی فرصت مخلوط کردن دقیق رنگ‌ها را ندارد و همین امر باعث می‌شود طرح‌های نقاشی او جلوه‌های زیبایی پیدا کنند.

نقاشی سبک امپرسیونیسم

انواع تابلو دکوراتیو مدرن بر حسب مواد و متریال

در هنگام خرید این تابلو توجه به مواد به کار برده شده در آن بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این امر به دوام تابلو و ثبات رنگ آن کمک می‌کند. تابلوها بر حسب اینکه در نقاشی آن‌ها از چه مواد و متریالی استفاده شود به تابلوهای تکسچر یا بافت، اکریلیک، ورق طلا، خط نقاشی و کالیگرافی تقسیم می‌شوند. 

تابلو دکوراتیو تکسچر یا بافت

در تابلو دکوراتیو تکسچر یا بافت، از ماده شیمیایی سفید رنگی به نام تکسچر و یا تکسچر بسکت به‌عنوان بافتی برای زیرساخت نقاشی استفاده می‌شود. این ماده به شکل یک خمیر سفیدرنگ است. به این دلیل که بعد از استفاده از آن بر روی سطح تابلو خشک می‌شود می‌توان از آن برای طراحی نقوش برجسته‌ای مانند گل‌ها و شکوفه‌ها‌، نقوش دیوارها و کاشی‌ها، ظروف، درخت‌ها و حیوانات برجسته استفاده کرد. این تکسچرها به‌وسیله انواع کاردک‌هایی با اشکال مختلف بر روی سطح بوم گذاشته می‌شوند.
بر روی تکسچر و یا تکسچر بسکت پس از خشک‌شدن می‌توان از رنگ نهایی استفاده کرد و طرح‌های اصلی را به وجود آورد و یا می‌توان تکسچر را رنگ و آن را بر روی طرح اصلی پیاده کرد. تکسچر پس از خشک‌شدن به سطح بوم تابلو می‌چسبد و نیازی به استفاده از چسب یا مواد دیگری برای ثابت نگه‌داشتن آن ندارد. برای رنگ تابلو‌های تکسچر معمولاً از رنگ اکریلیک استفاده می‌شود.
همچنین در تابلوهای تکسچر می‌توان از شابلون‌های آماده برای ایجاد طرح‌های ویژه استفاده و بدین ترتیب ترکیبی از تکسچر و طرح‌های شابلونی زیبا بر روی تابلو ایجاد کرد. این شابلون‌ها با طرح‌ها و اشکال ویژه‌ای هستند و از جنس طلق و پلاستیک بوده و پس از ایجاد طرح و رنگ‌آمیزی بر روی آن از روی سطح بوم نقاشی برداشته می‌شوند.

تابلوی تکچسر با نقش‌برجسته

تابلوهای اکریلیک

در تابلوهای اکریلیک از رنگ اکریلیک استفاده می‌شود. این رنگ به دلیل اینکه پایه آب دارد به‌راحتی و سریع خشک شده و امکان آماده‌سازی سریع و زیبای تابلوی نقاشی را به وجود می‌آورد. از طرفی به این دلیل که رنگ‌‌های آن بسیار زیبا و درخشان است برتری بیشتری نسبت به رنگ‌های روغنی دارد.
گاهی بر روی تابلوی نقاشی اکریلیک از پیگمنت رنگی طلایی و نقره‌ای نیز استفاده می‌شود. این پیگمنت‌ها با نوعی چسب خمیری ترکیب شده و پس از خشک‌شدن بر روی سطح بوم براقی و درخشش زیبایی به وجود می‌آورند. گاهی در تابلوهای اکریلیک به این دلیل که رنگ به‌سرعت خشک می‌شود می‌توان از تکنیک قطره‌ای رنگ استفاده کرد. بدین ترتیب که رنگ به‌صورت قطره‌هایی بر سطح کار ریخته می‌شود که پس از خشک‌شدن جلوه زیبایی به نقاشی می‌دهد. 

تابلوی اکریلیک با پیگمنت طلایی

تابلو دکوراتیو‌ ورق طلا

تابلو دکوراتیو‌ ورق طلا با استفاده از ورقه‌های نازک زر ورق مانندی نقش می‌گیرد. این ورق‌ها با چسب‌های مخصوص قبل از خشک‌شدن چسب بر روی سطح تابلو چسبیده می‌شوند. سپس قسمت‌های اضافی آن از روی سطح کار برداشته می‌شود. به‌جای ورق طلا از ورق نقره نیز می‌توان استفاده کرد. این تابلوها جلوه و درخشش خاصی دارند. 

بررسی تابلوی ورق طلا

تابلوهای خط نقاشی و کالیگرافی

تابلوهای زیبای خط نقاشی و کالیگرافی ترکیب زیبایی از هنر خط و نقاشی هستند. امروزه این تابلوها به دلیل تلفیق این دو هنر زیبا و ایجاد نقوش چشم‌نواز، طرف‌داران بسیاری دارند. در طراحی این تابلوها از جوهر و قلم مخصوص خطاطی و کالیگرافی استفاده می‌شود.
گاهی در طراحی بعضی از تابلوهای دکوراتیو از رنگ‌آمیزی با اسپری بهره برده می‌شود. بدین ترتیب که بر روی سطح کار کاغذ‌هایی با اشکال هندسی گذاشته شده و سپس بر روی سطح کار، رنگ به‌صورت اسپری پخش می‌شود. بعدازاین مرحله کاغذها برداشته می‌شود. این تکنیک جلوه قشنگی به نقاشی شما می‌دهد. 

چند نکته مهم در خرید تابلو دکوراتیو

در هنگام خرید تابلوی نقاشی دکوراتیو توجه به چند نکته حائز اهمیت است. رنگ تابلو باید با رنگ دکوراسیون منزل و محل کار هماهنگی و هارمونی ویژه‌ای داشته باشد. سعی کنید تابلوی انتخابی شما از رنگ‌های تکرار شده در کل دکوراسیون تشکیل شده باشد.
این شیوه در ایجاد یک هارمونی رنگ در کل فضای خانه یا محل کار بسیار مؤثر است. سعی کنید رنگ و طرح تابلوی انتخابی شما متناسب با جای قرارگرفتن تابلو باشد. اندازه تابلو باید متناسب با فضای خانه باشد. شما می‌توانید از تابلوهای مربعی‌‌، مستطیلی، طولی یا عرضی استفاده کنید. 

سخن آخر

محیط خانه و محل کار فضای مناسبی برای خودنمایی جلوه‌های ویژه هنر و معماری است. شما می‌توانید با انتخاب تابلوهای مناسب، هنرمند و معمار خوب خانه خود باشید. فراموش نکنید که در این محیط زیبا، مدرن بودن و متفاوت بودن می‌تواند روحیه و سبک زندگی جدیدی به شما ببخشد. پیشنهاد ما برای شما به‌کاربردن یک تابلو دکوراتیو زیبا است.