انواع مختلفی از طرح کاشی در بازار موجود است. تنوع بی‌نظیر طرح و مدل‌ها و روش‌های چیدمان کاشی باعث شده است روزبه‌روز استقبال از این روش زیباسازی منازل بیشتر شود. امروزه دیگر از کاشی تنها برای حمام و دستشویی استفاده نمی‌شود بلکه برای اتاق‌ها، نشیمن، حال و پذیرایی و سایر مکان‌ها از این روش برای دیوارها و کف استفاده می‌شود.
کاشی‌ها به‌عنوان گزینه‌هایی لوکس، زیبا، بادوام وباکیفیت رفته‌رفته بین مردم محبوب شده‌اند. به جهت نگه‌داری ساده و تمیز شدن ساده بسیاری از مردم تمایل دارند محیط کار و یا منزل خود را کاشی کنند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با چند روش طرح کاشی محبوب در بین مردم آشنا کنیم. 

آشنایی با انواع طرح کاشی برای همه سلیقه‌ها

چاپ روی کاشی چگونه است؟

یکی از روش‌های طرح زدن بر روی کاشی‌ها چاپ روی کاشی است. در این روش انواع طرح‌ها را به روش‌های مختلفی بر روی کاشی‌های خام و بدون طرح چاپ می‌کنند. روش چاپ طرح از دیرباز مورداستفاده قرار می‌گرفته اما به‌مرور روش‌های چاپ پیشرفت کرده است؛ به‌طوری‌که کاشی‌های چاپ شده را از طرح‌های اصلی و بدون چاپ نمی‌توان تشخیص داد.
جدیدترین روش چاپ بر روی کاشی دیجیتالی است که انقلابی در روش‌های چاپ ایجاد کرده است و علاوه بر دوام بالا کیفیت زیادی دارد و با نمونه‌های اصلی تفاوت چندانی ندارد. چند طرح که بسیار مورد استقبال است عبارت از: چاپ روی کاشی پازلی، طرح چاپی سنگ، طرح کاشی پترنی و طرح‌های مینیمال و ساده است.

مزایای روش چاپ روی کاشی

• تنوع طرح در کاشی‌های چاپ بسیار زیاد است و هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.
• نصب این نوع کاشی‌کاری بسیار ساده است و نگه‌داری آن نیز به همان سادگی است. این کاشی‌ها به نحوی ساخته می‌شوند که در برابر خرابی، آلودگی، گردوغبار و امثال آن مقاوم هستند و به‌سادگی نیز تمیز می‌شوند.
• مقرون‌به‌صرفه بودن و قیمت مناسب آن‌ها نسبت به کاشی‌های سنگی و مرمر باعث استقبال بسیار زیادی از این طرح کاشی شده است.
• این کاشی‌ها در برابر اشعه آفتاب مقاوم بوده و دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شوند. ضمناً در برابر آب نیز مقاوم بوده و به‌سادگی می‌توان هر بار آن‌ها را با آب و مواد شوینده شستشو داد. 

مزایای روش چاپ روی کاشی

طرح کاشی ایرانی چگونه است؟

کاشی‌کاری با طرح‌های ایرانی را در بسیاری از مکان‌های تاریخی و فرهنگی می‌توان دید. این طرح‌ها از اساطیر و فرهنگ ایرانی نشئت‌گرفته‌اند و بسیار زیبا و دلنشین هستند. بیشتر این کاشی‌کاری‌ها از زمان‌های گذشته و دوران صفویه و قاجار برجای‌مانده است.
طرح کاشی ایرانی به جهت ظرافت‌ها، طراحی‌های پیچیده و درعین‌حال چشم‌نواز باعث شده است مکان‌های تاریخی و فرهنگی ما به یکی از قطب‌های گردشگری در دنیا تبدیل شوند. هرساله افراد زیادی برای دیدن این طرح‌های اصیل به ایران می‌آیند. طرح ایرانی برای کاشی همچنان در بین مردم مورد استقبال بوده و بسیاری از مکان‌های فرهنگی با این روش کاشی‌کاری می‌شوند.
اغلب کاشی با طرح‌های اصیل ایرانی بسیار کوچک و به شکل موزاییک‌ و در کنار یکدیگر کار شده‌اند تا طرحی بسیار زیبا را بسازند درست مانند پازلی که تکمیل می‌شود. یکی از طرح‌های چاپ روی کاشی پازلی همین طرح کاشی ایرانی بر روی موزاییک‌های کوچک است. 

طرح کاشی بدون درز چیست؟

طرح کاشی بدون درز به سبک و روشی از طراحی کاشی گفته می‌شود که درزهای کاشی‌کاری مشخص نیست و طرح به شکلی یکدست کار شده است. شاید در نگاه نخست تصور شود که این کاشی‌ها یک‌تکه هستند اما چنین نیست در این روش نصب کاشی‌ها را به شکلی به هم متصل می‌کنند که درزها مشخص نباشد. برای این کار درزها را بسیار کوچک‌تر می‌کنند و از ملاتی برای محو شدن درزها استفاده می‌کنند.
این طرح کاشی به جهت تمیزی بالا و همچنین زیبایی و شیک بودن بسیار محبوب است. کاشی‌هایی که برای این سبک انتخاب می‌شوند باید کاملاً تمیز برش خورده باشند. لبه‌های آن‌ها باید کاملاً یکنواخت و متناسب با یکدیگر باشد. همچنین ابعاد آن‌ها نیز باید یکسان و بدون هیچ اختلافی حتی میلیمتری باشد تا هنگام نصب یکدست و بدون درز به نظر برسند. 

طرح کاشی بدون درز چیست؟

انواع جنس برای کاشی

جنس‌های مختلفی برای کاشی‌ها در نظر گرفته شده است. بسته به مواد مورد استفاده و دردسترس‌بودن آن‌ها، مقاومت و عدم آسیب‌پذیری در برابر تغییرات دمایی، مقاومت در برابر گردوغبار، نحوه نصب و سادگی و سختی آن، روش‌های تمیزکردن و سادگی نظافت آن و مواردی ازاین‌دست قیمت انواع جنس کاشی فرق می‌کند. در زیر چند مورد از عمومی ترین جنس کاشی را ذکر کرده‌ایم. البته باتوجه‌به جنس طرح کاشی نیز متفاوت خواهد بود.
1. کاشی‌های سرامیکی که از خاک رس ساخته شده‌اند. این کاشی‌ها محبوب‌ترین نوع پوشش در بین مردم هستند. مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و خراشیدگی دارند و تمیزکردن آن‌ها به‌غایت ساده است.
2. کاشی‌های چینی نیز از خاک رس ساخته می‌شوند اما خاک رسی متراکم‌تر. اغلب افراد کاشی‌های چینی را نیز نوعی کاشی سرامیک می‌دانند. مقاومت این نوع نسبت به نوع سرامیکی بالاتر است به‌ویژه در برابر تغییرات دمایی.
3. کاشی‌های معدن از آسیاب کردن موادی مانند: فلدسپات، خاک رس و شیل و سپس قالب‌گیری این مواد به وجود آمده‌اند. مقاومت آن‌ها بسیار بالاست و هم در مکان بسته و هم محیط باز قابل‌استفاده‌اند.
4. کاشی‌های موزاییک در ابعاد کوچک و عموماً از جنس شیشه‌ای ساخته می‌شوند. طرح کاشی معرق به شکلی است که با قرارگیری در کنار هم یک طرح زیبا به وجود می‌آورند. این کاشی‌ها اغلب در حمام، آشپزخانه به کار می‌روند اما در هرجایی قابل‌استفاده هستند. مقاومت بالا در برابر رطوبت و تمیزی آسان از ویژگی‌های آن است. 

انواع جنس برای کاشی

جمع‌بندی

اغلب افراد تصور می‌کنند که کاشی همان موزاییک‌های شیشه‌ای کوچکی است که اغلب در حمام و آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارد. اما انواع مختلف کاشی برای کف و دیوارها در ابعاد بزرگ‌تر و در جنس‌های مختلف وجود دارد که برای زیباسازی و پوشش کف و دیوارها مورداستفاده قرار می‌گیرند مثلاً سرامیک، و سنگ و... بنابراین تنوع بی‌نظیری از طرح کاشی و مدل‌های آن وجود دارد.