یکی از جلوه‌های بسیار زیبای هنر‌ معاصر خلق آثار هنری دیجیتالی است. این آثار همان‌طور که از نام آن‌ها نیز پیدا است به وسیله ابزارهایی همچون قلم‌ها و وسایل طراحی کلاسیک به وجود نمی‌آیند؛ بلکه به صورت کاملا دیجیتال و به کمک سیستم‌های مخصوص اجرا می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ابزارهای لازم برای طراحی انواع طرح دیجیتال آرت، این آثار ارزش و کاربردهای بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.
از آن‌جا که این هنر توسط سیستم‌های رایانه‌ای اجرا می‌شود، می‌تواند دارای طرح‌های دو بعدی و سه بعدی باشد. این قابلیت به محبوبیت این طرح‌ها میان اهل هنر می‌افزاید و کاربرد آن‌ها را در زمینه‌های مختلف از طراحی پارچه و لباس گرفته تا ساخت انیمیشن گسترش می‌دهد. در این مقاله به طور کامل همه چیز را درباره طر‌ح‌های دیجیتال آرت و آموزش آن‌ها توضیح خواهیم داد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد انواع طرح‌های دیجیتال آرت

معرفی طرح‌های دیجیتال آرت

دیجیتال آرت نوعی هنر مدرن به حساب می‌آید که به کمک سیستم‌های رایانه‌ای خلق می‌شود. در ساخت این طرح‌ها به هیچ عنوان از ابزارهای سنتی همچون قلم‌مو، مداد، کاغذ، بوم و غیره استفاده نمی‌شود؛ لذا به نسبت جدید‌تر از دیگر آثار هنری هستند. در تولید این طرح‌ها هیچ محدودیتی برای اجرای ایده‌ها وجود ندارد؛ به همین دلیل گستره تولیدات متنوع در طرح‌های دیجیتال آرت بسیار بیشتر از طرح‌های تولید شده با ابزار سنتی است.
در بازار طرح‌های دیجیتال آرت در انواع دو بعدی، سه بعدی و حتی ترکیبی از آن‌ها وجود دارند و برای هر سبک سلیقه‌ای مناسب هستند. یکی از زمینه‌های اصلی کاربرد طرح دیجیتال آرت در ساخت بازی‌های ویدئویی، انیمیشن‌ها و غیره است. به همین دلیل برخی افراد طرح‌های دیجیتال آرت را با طراحی گرافیک مشابه می‌دانند. این تفکر کاملا غلط است، در بخش بعدی به تفاوت عمده‌ میان این دو می‌پردازیم.

همه چیز درباره طرح‌های دیجیتال آرت

تفاوت‌های میان طرح دیجیتال آرت و طراحی گرافیک

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم تفاوت‌های زیادی میان دیجیتال آرت و طراحی گرافیک وجود دارد؛ به همین دلیل نیاز است برای جلوگیری از این تفکر که طرح‌های فوق یکی هستند آن‌ها را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. اول از همه باید دقت داشته باشید ابزاری که در دیجیتال آرت و طراحی گرافیک به کار می‌روند کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
در طراحی گرافیک یک فرد متخصص برای ساخت وب‌سایت موردنظر یا هر نوع بنر تبلیغاتی مجازی از اشکال، متون، استیکر‌ها و غیره بهره می‌گیرد؛ درصورتی‌که در خلق طرح‌های دیجیتال آرت هنرمند از نمونه‌های پیش‌ساخته استفاده نمی‌کند و ابزار‌های دیجیتال به‌خصوصی را برای تولید فیلم و تصویر از صفر به‌ کار می‌گیرد. از این جهت شغل طراحان گرافیک بسیار محدود است؛ زیرا آن‌ها قادر نیستند ایده‌پردازی‌های زیادی روی طرح موردنظر انجام دهند.
متخصصان فعال در حوزه طرح دیجیتال آرت بدون هیچ محدودیتی توانایی ساخت آثار متنوع و چند بعدی را خواهند داشت و این موضوع به جذابیت کار آن‌ها می‌افزاید. تفاوت دیگر این‌که طرح‌های گرافیک سفارشی معمولا برای یک مشتری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ درصورتی‌که طرح‌های دیجیتال آرت می‌توانند برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

یک نمونه طراحی شده به سبک دیجیتال آرت

ساخت طرح دیجیتال آرت

برخی گمان می‌کنند از آن‌جایی که خلق طرح دیجیتال آرت با نرم‌افزار‌های مختلف همچون فتوشاپ سروکار دارد، آموزش آن بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. این موضوع کاملا غلط است. با وجود تمام این تصورات نادرست، حقیقت این است که علاقه‌مندان به این هنر قادر خواهند بود در مدت زمان کوتاهی ساخت یک تابلو دیجیتال آرت را به‌طور کامل یاد بگیرند. خلق طرح‌های دیجیتال آرت پروسه ساده‌ای دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.
در مرحله اول افراد باید ابزار‌های مورد نیاز را در سیستم کامپیوتری خود نصب کنند. بهتر است برای انتخاب ابزار‌های لازم آخرین آپدیت آن را تهیه کنید تا از امکانات بیشتری بهره‌مند باشید. یک نکته بسیار مهم دیگر که باید دقت بالایی روی آن داشته باشید، انتخاب طرحی جذاب و منحصربه‌فرد است.
بر اساس آنچه که در بالا نیز به آن اشاره کردیم طرح‌های دیجیتال آرت این قابلیت را دارند که به هر نحوی طراحی شده و کپی مدل‌های دیگر نباشند؛ به همین دلیل بهتر است طرح اولیه‌‌ای که برای این کار انتخاب می‌شود تا حد امکان منحصربه‌فرد باشد. پس از این مرحله نوبت به پیاده‌سازی طرح انتخابی در نرم‌افزار‌های مربوطه می‌رسد. کار با نرم‌افزار‌های مورد استفاده برای ساخت طرح‌های دیجیتال آرت محدودیت خاصی ندارد و به همین دلیل به چند روش می‌توان طرح موردنظر را پیاده‌سازی کرد. 

مزایای استفاده از طرح‌های دیجیتال آرت

استفاده از طرح‌های دیجیتال آرت مزایای زیادی دارد. این مزیت‌ها امروزه باعث گسترش استفاده از این نوع طرح‌های هنری توسط مردم شده‌اند. در ادامه به بررسی برخی مزایای استفاده از یک طرح دیجیتال آرت می‌پردازیم.
• مهم‌ترین مزیت طرح‌های دیجیتال آرت منحصر‌به‌فرد بودن آن‌ها است.
• از دیگر ویژگی‌های مثبت این طرح‌ها آن است که در زمانی کوتاه می‌توان تغییرات دلخواه را روی آن اعمال و یا آن‌ها را اصلاح کرد.
• ساخت دیجیتال آرت بسیار کم‌هزینه‌تر از انواع دیگر طرح‌ها است. به عبارتی برای تولید این طرح فقط به نرم‌افزار‌های کامپیوتری نیاز است و برعکس برخی دیگر از طراحی‌ها از ابزاری همچون مداد‌ها و زغال‌های مخصوص، انواع پاک‌کن‌ها و غیره استفاده نمی‌شود.
• به هنگام اجرای یک طرح‌ دیجیتال آرت هیچ محدودیتی دست و پای شما را نمی‌بندد؛ به‌طوری‌که می‌توانید آن‌ را به صورت ترکیبی از طرح دو بعدی و سه بعدی نیز پیاده کنید.

مزایای استفاده از طرح‌های دیجیتال آرت

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره مزایای آموزش دیجیتال آرت و علت محبوبیت این طرح‌ها میان مردم توضیح دهیم. طرح‌های دیجیتال به آسانی و در مدت زمان کوتاهی با برخی از نرم‌افزار‌های کامپیوتری قابل اجرا هستند. از دیگر مزایای طرح‌های هنری دیجیتال آن است که هیچ محدودیتی در چگونگی خلق آن‌ها وجود ندارد.
همچنین در اغلب موارد ساخت این طرح‌ها هزینه کم‌تری نسبت به طرح‌های فیزیکی به دنبال دارد. برای کشیدن طرح دیجیتال آرت بهتر است از آخرین نسخه نرم‌افزار‌های موردنیاز استفاده کنید تا امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید. در پروسه خلق این طرح‌ها از امکانات نرم‌افزاری برای ساخت عکس و یا فیلم استفاده می‌شود؛ درصورتی‌که در طراحی گرافیک از متن‌ها و استیکر‌های آماده برای کشیدن طرح مورد نظر استفاده می‌شود.